West Sumatra

6 oktober 2015 - Sumatra, Indonesië

Vrijdag ochtend om 4:30 vertrokken we met zijn allen naar het vliegveld op Bali. Klaar voor een weekendje 'vakantie' op Sumatra.

Om 6:00 vlogen we weg. We zouden eigenlijk maar 1 overstap hebben maar ineens waren we al aan het landen. Surabaya. Dit stond niet op ons vliegticket dus we vonden het allemaal erg raar. We kregen daar een nieuw ticket en moesten ons nog best jachten om het vliegtuig naar Jakarta te halen. Maar goed, het is allemaal gelukt en we waren op tijd. Rond de middag kwamen we aan op Sumatra. We zouden nog 2 uur moeten reizen met de bus om op onze slaapplek aan te komen. Nou maak daar maar zo'n 7 uur van… De chauffeur dacht dat hij wel een snellere weg wist, nou mooi niet dus..

Rond het avondeten kwamen we aan. We kregen heerlijke Nasi Goreng, jummie. De accommodatie was trouwens wel even wennen. De bedden waren hard, de kussens waren hard en vooral de douche was anders dan ik gewend was. Een emmertje water die je over je heen moest gooien. Ik dacht, laat maar zitten, ik douche wel niet, bah.

Het ontbijt de volgende ochtend was heel apart. Er was een soort van soep met rijst erin, zag er niet heel lekker uit haha. Gelukkig was er ook brood met rozijntjes en gekke deeg balletjes, die waren wel echt heel lekker.

Ik zal even vanaf zaterdag een beetje duidelijk proberen op te schrijven wat we hebben gedaan, anders snappen jullie er niks meer van.

Zaterdag:

Om 9:00 vertrokken we naar een vallei. Wat was het daar prachtig zeg. Zo'n mooi zicht. Een uitzicht kon je het niet echt noemen. Door de bosbranden aan de andere kant van Sumatra was er overal hele dikke mist, misschien hebben jullie dat wel gelezen op het nieuws. Hierdoor konden we het hele weekend niet heel veel zien. Tussen de middag hebben we wat gegeten in de valei. Ik had een heerlijke pannenkoek met kaas, ja zelfs hier kennen ze dat. Na lang genieten reden we door naar een groot plein. Hier konden we wat souveniertjes kopen. Wat ik gevonden heb ga ik natuurlijk niet verklappen, dat zou stom zijn. Als laatste deze dag gingen we naar een bunker waar de japanners zich schuil hielden in de oorlog, was heel indrukwekkend om te zien. Het viel me ook op dat het heel groot was. In de avond gingen we lekker bbqen met zijn allen. Heerlijke kip. En natuurlijk met rijst, en groentesoep.

Zondag:

Vandaag is het tijd voor vrijwilligers werk. Ik wilde toch echt heel graag douche. En ja hoor dat heb ik ook echt gedaan. Al met al viel het allemaal reuze mee, ik voelde me nog steeds niet echt schoon maar toch frisser dan eerst. Om 8:00 vertrokken we lopend naar het schooltje wat 'iets' verder op lag. Het was een mooie wandeling door de rijstvelden. Het was nog zo vroeg dat alles nat was, daardoor vielen er wel een paar mensen maar we konden er allemaal gelukkig om lachen. Eenmaal aangekomen bij het schooltje kwamen alle kindjes op ons afrennen. Het was echt geweldig. We begonnen met engelse les geven. Het ging dit keer over fruit. Ze moesten eerst zeggen wat voor fruit het was en dan spellen. Ze konden het nog echt heel erg goed, verbazingwekkend eigenlijk. Na de les gingen we spelletjes doen. Als eerste zaklopen. Wat hebben we gelachen zeg. Zo leuk dat je dat aan de andere kant van de wereld ook kan doen. Het andere spel hete snake. Hoe dit precies ging kan ik je echt niet uitleggen, ik weet alleen dat de kinderen ongelofelijk veel lol hadden. Als laatste mocht elk kind zijn wens opschrijven. Wat was dat mooi om te horen zeg. Heel veel meisjes wilden ooit naar Nederland en bij de jongens wilde er veel succesvol worden. Geweldig. Tussen de middag kregen we echt heerlijk te eten. Het was een soort van kroepoek met een kerrie saus en noodels. Als ik in Nederland ben ga ik het een keer maken!

Na het vrijwilligers werk gingen we naar King's Palace. Hier kregen we traditionele kleren aan. Het leek wel alsof we in Volendam liepen. Iedereen wilde met ons op de foto, uiteindelijk waren we er wel een beetje klaar mee. Toen hebben we de kleren snel weer uitgetrokken en zijn we daar nog even naar binnen gegaan. Het is een prachtig paleis.

We gingen de bus weer in, op naar de nieuwe accommodatie. Hopend op een douche. Het was echt een hele mooie plek maar er waren zoveel insecten.. Niet normaal. Allemaal spinnen, motjes en ook hele grote vlinders. Het bed was wel echt een stuk beter, ik had heerlijk geslapen. Maar nee, douche zat er niet in.

Maandag:

Laatste dag alweer. We vertrokken weer om 8:00. We reden meteen richting het vliegtuig maar onderweg stopten we nog wel bij een waterval. Hij was mooi maar niet super groot, ik had er meer van verwacht. Daarna reden we meteen door, het was namelijk nog wel 2 uur rijden. Al met al duurde de reis richting huis behoorlijk lang. Dit keer hadden we wel maar 1 overstap maar jammer genoeg hadden we vertraging op Jakarta. Waarom, geen flauw idee. Gelukkig konden we wel nog wat winkeltjes kijken en lekker wat eten. Om 00:30 was ik weer thuis. Thuis, Bali dan, mijn 2e thuis.

Het was een geweldig weekend.

Het was laat maar ik moest en ik zou nog even met mama skypen. Dat was dan ook wel weer even heel erg fijn. We hadden weer even lekker bijgekletst.

Vandaag hebben anous en ik helemaal niks gedaan. Alleen de foto's uitgezocht en een aftermovie gemaakt. Die zal ik ook hier neer zetten. Let wel op want het geluid staat nogal hard.. Zet dus het geluid van je telefoon of laptop echt wat zachter.

Ik hoop dat jullie weer een beetje kunnen mee genieten van mijn verhaal. Als ik dit weer allemaal typ word ik al weer blij van de herinneringen.

Gebeurd er nog wat daar in het kikkerlandje? Ik ben hier nu alweer 2 maanden dus ben wel benieuwd of ik iets mis.

Tot snel allemaal!

1. Richard Jonkers:
    7 oktober 2015
    He Dieke,

Leuk je verhalen weer te lezen. Ik zit in Italië. Wedstrijden met school. Van alles wat. Ook 2 meisjes van toerisme. Iedere leerling krijgt een opdracht. Ze worden daarvoor gekoppeld ASN een leerling uit een ander land. Erg leuk. Jammer dan er soms buitenlanders zijn die bijna geen Engels sorejen. Misschien moet je daar ook Engelse les komen geven. Ik hoef niet zo heel veel te doen. Vooral begeleiden, veel praten dus. Nou, dat lukt met wel.
    De barista gaan nu beginnen. Jij nog veel plezier daar.(Maak ik me niet echt zorgen over)
  2. Mamma Linda:
    7 oktober 2015
    leuke blog weer Dieke, ik geniet echt van jullie verhalen en op deze manier worden we hier goed op de hoogte gehouden buiten het skypen en appen om hoe het met jullie daar gaat. Het ls nu al onvergetelijk wat je allemaal meemaakt en ziet en dat wordt alleen nog maar meer. geniet er goed van!